Starter Plaza

Informatie voor Startende Ondernemers

Zorg dat je gezond blijft op je thuiswerkplek

Sinds de uitbraak van corona in 2020 werken steeds meer mensen thuis. Veel bedrijven hebben zich nu al voorgenomen dat thuiswerken blijft ook als de pandemie voorbij is. Als jij ook thuiswerkt dan is het belangrijk dat je je werkplek goed inricht. Kies voor ergonomisch thuiswerken en voorkom dat je lichamelijke klachten krijgt. Werken aan de keukentafel is niet ideaal als je dat voor langere tijd moet doen. De hoogte van een keukentafel en -stoel zijn vaak niet ideaal. Je kunt dan last van je rug krijgen of van je schouders of nek.

Overleg met je werkgever

Als je thuis werkt, of dat nu verplicht of vrijwillig is, is het belangrijk dat je een bureau voor thuiswerken aanschaft. Zo’n bureau moet in hoogte verstelbaar zijn. Zo kun je het precies op de juiste hoogte instellen. Zo voorkom je klachten zoals pijn in spieren en gewrichten. Zorg ook dat je een goede bureaustoel krijgt. Ook die moet in hoogte verstelbaar zijn, dat geldt zowel voor de zitting als de rugleuning. Je werkgever is verplicht om je een vergoeding te geven voor het inrichten van een thuiswerkplek als thuis werken voor jou verplicht is.

Zorg dat je niet 24/7 bereikbaar bent

Medewerkers die thuiswerken zijn volgens sommige leidinggevenden de hele dag bereikbaar, ook ’s avonds. Het is inderdaad erg verleidelijk om dat mailtje dat je om 19.00 uur binnen krijgt even te beantwoorden. Het is immers zo gebeurd en dan vergeet je het de volgende dag niet. Maar bedenk dat je hiermee een precedent schept. Als je op kantoor had gezeten dan had je die mail ook pas de volgende morgen gezien. Spreek dus indien nodig met je baas af wanneer je wel of niet bereikbaar bent. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor e-mail, maar ook voor het sturen van berichtjes via bijvoorbeeld WhatsApp. Je hebt recht op vrije tijd. Dat geldt overigens ook voor je leidinggevende.

Houd contact met je werk

Het is niet de bedoeling dat je als thuiswerkende medewerker aan je lot wordt overgelaten. Je leidinggevende doet er goed aan om wekelijks een contactmoment in te plannen. Hierin kun je de week bespreken, je werkvoorraad doornemen en eventuele problemen aankaarten. Ook dient je werkgever gewoon tijdens kantooruren of voor jouw bedrijf gebruikelijke openingstijden bereikbaar te zijn voor overleg. Natuurlijk mag van een zelfstandig werkende medewerker worden verwacht dat je zelf kleine problemen oplost. Dat zou je op kantoor immers ook doen.