Starter Plaza

Informatie voor Startende Ondernemers

Media-analyse voor inzicht in de marktpositie

media-analyse

Zogenoemde media-analisten maken er hun werk van om door middel van een media-analyse de mediapositie van een organisatie te bepalen. Dit houdt in dat er uitgebreid wordt onderzocht wat de status van een organisatie is door onder andere te kijken naar reacties in de media, journalisten, twitteraars en bloggers. Het doel van de media-analyse is om te achterhalen wat de merkwaarde is en hoe die verbeterd kan worden. Het geeft inzicht in de merkreputatie van een organisatie en legt de basis voor een vernieuwde strategie.

Mediareputatie vaststellen door media-analyse

Het vaststellen van de mediareputatie van de organisatie kan allerlei redenen hebben. Het kan zijn naar aanleiding van een grote campagne, waarna je inzicht wilt hebben in de reputatie van het merk, maar er zijn ook andere situaties waarin een media analyse antwoorden biedt. Bijvoorbeeld wanneer een merk meerdere keren negatief in het nieuws is geweest en je duidelijk wilt hebben wat de online reputatie is. Met de media-analyse brengen we in kaart hoe het nieuws is ontstaan en hoe het zich heeft ontwikkeld en verspreid. Daarnaast wordt duidelijk hoe het nieuws de doelgroep beïnvloedt. Dit levert alle input voor een realistische mediastrategie en een succesvol communicatiebeleid. 

Resultaten toetsen door middel van media-analyse

Het allerbelangrijkste is dat je door middel van de media-analyse weet hoe je ervoor staat als onderneming. Wat wordt er online gezegd, wat zijn de meningen, waar scoor je goed op en waar minder en waar komt dat door? Allemaal kritische vragen die je gedurende het ondernemen aan jezelf moet blijven stellen. De media-analyse is niet alleen bedoeld om een nieuwe weg in te slaan voor de organisatie, maar het doel is om de mediareputatie te beschermen en te vergroten. Blijf alert op de meningen online en zorg dat je op tijd bijstuurt om erger te voorkomen. Wil jij graag een media-analyse ontvangen en ben je er klaar voor om met de merkwaarde aan de gang te gaan? Neem contact op en we helpen je graag verder!