Starter Plaza

Informatie voor Startende Ondernemers

Klantencontact professionaliseren

Elke ondernemer met een eigen bedrijf weet hoe belangrijk het is om je klantencontact van hoog niveau te laten zijn. Het lijkt misschien niet meer dan logisch, maar je klanten zijn het middel waar je organisatie op draait. Natuurlijk zijn er manieren om geld te besparen, zoals het veranderen van leverancier om een goedkoper product mogelijk te maken, maar hier wordt geen geld verdient. Pas bij de werkelijke verkoop aan een klant wordt er verdient. Er zijn bedrijfssoorten waar het heel lastig is om een klant echt aan je te binden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een projectontwikkelaar. Je kunt een klant aan je binden, maar, tenzij er sprake is van een huizen handelaar, koopt deze klant voor de volgend 10 jaar geen woning meer bij je. Bij een bedrijf zoals een kledingwinkel met een fysieke en online winkel is klantenbinding goed mogelijk en ook zeer nuttig. Op het gebied van klantenbinding is een goede klantenservice essentieel. In deze blog gaan we dieper in op 4 vormen van klantenservice. Op deze manier kunt u zelf bepalen wat bij u en uw bedrijf past. We gaan in deze blog ervan uit dat u een ZZP’er bent. Hier worden de adviezen op gebaseerd.

Telefoon en live chat

Het eerste middel dat we bespreken is natuurlijk de telefoon. Vaak heeft u op uw website een telefoonnummer staan waarmee klanten u kunnen bereiken. Dit kan zijn voor bestellen van goederen, of een klantenservice nummer waarbij de klanten hun klachten kunnen melden. Als u uw klanten nog sneller te woord wil staan is het mogelijk om een live chat in te schakelen. Bij een live chat doorloopt de klant een keuzemenu, zodat er een selectie kan worden gemaakt bij welke afdeling de klant terecht moet komen. Bij kleinere bedrijven, zoals bij ZZP’ers, zal dit vaak dezelfde persoon zijn voor alle afdelingen.

Email en talen

Er zijn nog twee onderdelen waarin uw bedrijf kan uitblinken op het gebied van klantenservice. Vaak bent u zelf te druk voor het beantwoorden van e-mails van klanten. Toch is het vaak storend voor een klant wanneer een bedrijf niet snel reageert. Dit kan het vertrouwen schaden. Om dit te voorkomen kunt u iemand inhuren die namens uw bedrijf op e-mails beantwoord. Bedrijven zoals Bizziphone leveren dit soort diensten. Let bij e-mail, telefoon en live chat op de taal. Het is belangrijk dat er, afhankelijk van uw doelgroep, tenminste ook Engels gesproken kan worden op een hoog niveau. Schakel professionele antwoordservice in en richt je weer op de taken waar jij graag je tijd in wil stoppen!