Starter Plaza

Informatie voor Startende Ondernemers

Hoe begin je succesvol een bedrijf in Rotterdam in 5 stappen?

SEO

Je hebt de knoop door gehakt. Je gaat een bedrijf beginnen. Grote kans dat je je in Rotterdam gaat vestigen. Van heel Nederland is Rotterdam namelijk de nummer 2 plaats met de meeste nieuwe KvK-inschrijvingen. De ”niet lullen, maar poetsen”-mentaliteit is dus duidelijk merkbaar. Mensen gaan vaak liever voor zichzelf aan de slag dan dat ze voor een baas gaan werken. Maar hoe begin je een succesvol bedrijf in Rotterdam. Wij geven je 5 aandachtspunten.

1. Marktanalyse

Wanneer je voor jezelf gaat beginnen heb je waarschijnlijk al wel een idee van wat je gaat doen. Daar hoort ook een markt bij waar je jezelf in gaat storten. Het is belangrijk dat je deze markt een beetje kent. Wie zijn je voornaamste concurrenten? Waar zijn zij goed in? Je kunt bijvoorbeeld ook alvast een beetje rond googelen om daar een beeld van te krijgen. Of je onderzoekt wanneer je aan SEO wil gaan doen met je site. Zo kun je van tevoren een goed beeld krijgen van wat er wel en niet werkt in de markt waarin je gaat opereren en kun je daar je bedrijfsplan op aanpassen.

2. Locatie

“Om succesvol te zijn, zijn 3 dingen belangrijk: locatie, locatie en locatie” was ooit een gevleugelde uitspraak onder ondernemers. Het spreekt dan ook wel tot de verbeelding dat de plek waar jij en je bedrijf gevestigd zijn zoveel kan uitmaken voor de potentie van je bedrijf. Tegenwoordig is de fysieke locatie lang niet alles meer. Er zijn natuurlijk ook voldoende bedrijven die fysiek nauwelijks zichtbaar zijn, maar die bijvoorbeeld heel groot zijn op het internet of die vanaf een industrieterrein een belangrijke speler zijn op het gebied van business-to-business. Wat echter wel belangrijk is, is dat de locatie past bij je bedrijf. Wanneer je veel fysieke bezoekers in je winkel wilt, heb je idealiter een high-traffic-locatie, wanneer je daarentegen een webwinkel hebt, dan heb je in principe aan een goed bereikbaar magazijn en een klein kantoortje al meer dan voldoende.

SEO

3. Administratieve zaken

Naast het commerciële gedeelte, is er ook altijd nog administratie. Dit kun je maar beter vanaf dag één op orde hebben. Zeker in de opstartfase is er veel wat nog geregeld moet worden. Ten eerste heb je natuurlijk een inschrijving nodig in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Daarnaast heb je voor verschillende bedrijfsactiviteiten een vergunning nodig. Gelukkig is Rotterdam erg gericht op het creëren van een goed vestigingsklimaat voor ondernemers. Dat betekent dat er voor een grote stad relatief weinig beperkingen worden opgelegd voor een ondernemer in vergelijking met bijvoorbeeld Amsterdam of Utrecht.

Daarbij hebben veel ondernemers geld nodig om hun zaak van de grond te krijgen. Dikwijls blijkt dit meer geld te zijn dan ze zelf kunnen ophoesten. Daarom zul je op zoek moeten naar krediet. Je kunt natuurlijk meteen naar de bank gaan hiervoor, maar wanneer je ook een algemeen belang dient met je onderneming kun je ook bij de gemeente Rotterdam checken of je niet eventueel in aanmerking komt voor subsidies of leningen. Daarbij zijn er wellicht ook mensen in je netwerk die met geld zitten, die op zoek zijn naar rendement en die wel willen investeren in jouw onderneming. Mensen die je kent kunnen je namelijk vaak verder helpen.

4. Netwerk

Niemand staat alleen op de wereld en geen enkele onderneming draait op zichzelf. Vrijwel iedereen heeft leveranciers of afnemers in de vorm van bedrijven en daarnaast hebben veel bedrijven ook partners die hen bij bepaalde zaken ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan ICT-ers of marketeers. Dit soort zaken krijg je vaak makkelijker geregeld via een goed netwerk. Een succesvol ondernemer heeft vaak een groot netwerk dat hij ook onderhoudt. Sluit je dus aan bij ondernemersverenigingen en brancheverenigingen in Rotterdam om zo toegang te krijgen tot de belangrijkste partners en hulplijnen.

5. Vindbaarheid

Ten slotte moet jij als bedrijf natuurlijk ook gevonden worden in Rotterdam en omgeving. Dit heeft onder andere te maken met je marktonderzoek. Namelijk hoe worden je concurrenten gevonden en hoe denk je dat jij het beste vindbaar zou kunnen zijn. Heb je een goed vindbare en zichtbare locatie waardoor mensen je vanzelf vinden of zul je er harder aan moeten trekken? Je zou bijvoorbeeld ook veel buzz en hype kunnen creëren rondom je opening door lokaal veel reclame te maken via bijvoorbeeld kranten en social media. Dit effect is echter maar tijdelijk. 

Wanneer je een duurzamer resultaat wilt is het vaak een goed idee om je vindbaarheid een boost te geven via lokale SEO. Een SEO bureau in Rotterdam kan je daar goed verder mee helpen. Zo krijgt iedereen in omgeving Rotterdam meteen jou op het scherm wanneer ze op Google zoeken naar wat jij te bieden hebt!