Starter Plaza

Informatie voor Startende Ondernemers

Het nieuwe Google Analytics

De nieuwste versie van Google Analytics is gelanceerd. Dat wordt weer even wennen, maar ook weer nieuwe mogelijkheden. Uiteindelijk wordt deze versie van Google Analytics leidend. Wat moet je nu doen? Wij leggen je het uit. 

Voor het oude komt het nieuwe 

De Google Analytics zoals wij die kennen verdwijnt. Het wordt vervangen voor de nieuwe versie. De nieuwe versie is nog niet helemaal compleet. Maar het is wel slim om deze alvast te installeren. Het is namelijk niet mogelijk alle data uit het verleden mee te nemen. Daarom is het slim dual tracking te starten. Je laat dus beide versies van Analytics lopen op je website. Zo loop je niet tegen het feit aan dat je data verliest. 

Alle data op één plek 

De nieuwe versie van Google Analytics maakt het mogelijk om ook apps toe te voegen. Hiermee was al een proef gaande afgelopen jaar, maar nu is alles overzichtelijk op één plek te benaderen. Zo heb je alle data op één plek. 

Maak je gebruik van Ads? Dan moet je normaliter naar Insights om inzicht te krijgen in je campagne. Maar met de nieuwe versie hoeft dit niet meer. Ook dit is op één plek samengebracht. Daarnaast blijft Google je suggesties bieden om succesvol campagne te voeren. 

Functies verdwijnen 

Er verdwijnen een aantal functies, zoals het bouncepercentage. De nieuwe versie is gebaseerd op gebeurtenissen. Hierbij staat jouw gebruiker centraal. Dit maakt het mogelijk dat er geen dubbele tracking meer ontstaat bij één gebruiker. Geen slechte verandering uiteindelijk. 

Gemaakt voor de toekomst 

In de toekomst verdwijnen de third-party cookies. De meeste browsers gaan deze cookies weren en de oude versie van Google Analytics maakt gebruik van deze cookies om te meten. Maar op het moment dat deze cookies worden geweerd, is deze versie van Analytics niet meer bruikbaar om jouw marketing werkzaamheden te tracken. De oplossing hiervoor is de nieuwe versie van Analytics. 

Daarnaast is het makkelijker geworden om te tracken. Zo is bijvoorbeeld Tag Manager niet meer nodig. De nieuwe versie maakt het mogelijk automatisch interacties te meten, maar ook content. Je meet met gemak of een bezoeker jouw website verlaat via een uitgaande klik of bijvoorbeeld een interne zoekopdracht heeft uitgevoerd. 

Grote kans dat je nu wel snapt dat het handig is om deze versie van analytics alvast in te stellen. Je kunt rustig wennen aan de nieuwe functies en nog steeds gebruik maken van de oude versie. 

Binnen de oude versie van Analytics kun je in de beheerdersfunctie je account upgraden naar de nieuwe versie. Met een assistent Google is het zo gefikst. Zo maak je gemakkelijk een nieuwe property aan. Zo weet je zeker dat je alle data verzameld voor de toekomst. Geen excuus om te wachten dus!